کد مطلب:30599 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:214

بررسی آماری در چارچوب احادیث و آیات قرآن کریم











1. با ملاحظه جدول 2 معلوم می شود كه 12/3 درصد از احادیث منتسب به رسول اكرم (ص) و امام علی (ع) توصیه برای تشكیل خانواده و همسرداری بوده ولی برای حفظ و بقاء خانواده در 23/1 درصد از موارد، مورد بررسی سفارش مؤكد گردیده است (كه از نظر كمی حدود دو برابر تشكیل خانواده است) اگر چه از نظر كمی رقم بالاست ولی طرح چند فرضیه نتایجی را بدست خواهد داد.

فرض اینست كه از مجموعه احادیث منتسب به رسول اكرم (ص) نمونه هایی انتخاب و عرضه شده است.

می خواهیم تحقیق كنیم كه آیا همچنانكه در این نمونه ها توصیه برای بقاء خانواده از طریق خوش رفتاری با عیال حدود دو برابر تشكیل خانواده به نظر می رسد در مجموعه احادیث مربوط (كه نمونه هائی از آن به نظر شما می رسد) نیز میزان تأكید حضرت نسبت به خوش رفتاری با اهل و عیال خانواده حدود دو برابر توصیه برای تشكیل خانواده بوده است. ارقام محاسبه شده نشان می دهد كه چون 0/11- كمتر از 1/96 (رقم جدول مربوط) است می توان گفت در مجموعه احادیث و گفتار حضرت رسول اكرم (ص) نیز همچنانكه در نمونه های مورد بررسی نشان داده شده حضرت نسبت به حفظ و نگهداری خانواده دو برابر بیش از تشكیل خانواده تكیه فرموده اند.

2- احادیث مربوط به حفظ موقعیت دختران در خانواده در مجموعه موضوعات و نمونه گیری شده حدود 13/8 درصد محاسبه گردیده است.

پس از تشكیل خانواده حضرت در 12/3 از موارد زن را امانت الهی معرفی كرده اند كه تفاوت زیادی با رقم 13/8 قبلی ندارد. گوئی اینكه حضرت می خواسته اند همچنانكه موقعیت دختران خانواده را تحكیم می بخشند پس از ازدواج و تشكیل خانواده نیز ارزش و اعتبار این قشر از جامعه كه زن خانواده محسوب می شوند در همان حد بالا بماند. گذشته از این نزدیك بودن نسبتهای مزبور حكایت از آن دارد كه مسئله خانواده و ارزش زن در این كانون اجتماعی بحدی بالاست كه لازم بوده دختران را با موقعیت اجتماعی بالائی معرفی كنند كه پرورش آنها برای تشكیل یك خانواده اسلامی متناسب باشد. به هرحال می خواهیم بررسی كنیم كه آیا همچنانكه در این نمونه های انتخابی نسبت درصد توصیه های حضرت (13/8) برای تحكیم موقعیت دختران تفاوت زیادی با توصیه های مربوط به امانت الهی بودن زن (12/3) نداشته می توان اعلام كرد كه در مجموعه احادیث منتسب به رسول اكرم (ص) نیز توصیه های مربوطه در یك حد بوده است.

برای محاسبه این فرض باید دید فرق معناداری بین نسبتهای مزبور می توان یافت كه در مجموع احادیث مربوطه نیز میزان توصیه حضرت برای تحكیم موقعیت دختران خانواده و نیز محترم شمردن زن در خانواده (زن امانت الهی است) در یك حد بوده و هدف آماده كردن دختران پرورش یافته اسلامی برای تشكیل خانواده و محترم شمردن زن بعنوان امانت الهی بوده است.

به این ترتیب می توان گفت نه تنها در سری نمونه گیری شده از احادیث منتسب به رسول اكرم (ص) بلكه در مجموعه احادیث آن حضرت نیز به هر نسبتی كه برای تحكیم موقعیت دختر و پرورش دختر در خانواده سفارش شده، به قصد ایجاد خانواده سالم اسلامی بوده و همچنین خانواده هائی به همین نسبت باحترام زن به عنوان امانت الهی عطف توجه فرموده اند.

3- بررسی سوم در مورد آیات قرآن است كه می خواهیم بدانیم آیا همچنانكه سفارش قرآن كریم برای ازدواج در كل نمونه های انتخاب شده حدود 10 درصد و برای حفظ حیات زناشوئی حدود 20 درصد ملاحظه شده است می توان گفت كه در مجموعه آیات مربوطه كه نمونه هائی از آنهاد انتخاب شده میزان تأكید كلام الله مجید نسبت به حفظ و بقاء خانواده حدود دو برابر تشكیل خانواده بوده است.

گه چون نتیجه صفر است كه از 1/96 كمتر است تفاوت معناداری نداشته اند.

به عبارت دیگر می توان گفت همانطوری كه در نمونه های انتخابی میزان توصیه های مربوط به حفظ زناشوئی دو برابر عقد زناشوئی بوده است در مجموع آیات مربوطه نیز تفاوت معناداری از حیث توصیه های مربوطه نبوده و در نتیجه نمونه ها مبین و نشان دهنده مفاهیم كل آیات قرآنی مربوط می تواند باشد.

از طرف دیگر چون مقدار احادیث و توصیه حضرت رسول اكرم (ص) نیز در امور تشكیل خانواده و حفظ و بقاء خانواده در حد آیات قرآنی مرتبط با موضوعات مزبور بوده از نظر آماری نیز می توان گفت تمامی افكار حضرت آئینه الهی بوده و حقا رسول الله پیامبر تمام عیار كلمة الله است.

ذیلا احادیث مربوطه در 10 طبقه عنوان بندی شده است.